Научете се да скърбите

Научете се да скърбите

Сбогувания съпътстват целия ни живот. С годините ще се разделяте и с хора (било че се местите на друго място, било поради смърт), и с неща (с младостта, с това стегнато тяло, което някога имахте, с косата, с ценни вещи и т. н.). Накрая със собствената си смърт ще кажете довиждане на всичко.

Да се научите да жалеете, да скърбите, да казвате с достойнство „сбогом", е едно безценно качество.

Когато загубите близък, умът, тялото и емоциите се лекуват също така естествено и чудотворно, както и физическото нараняване. Трябва да знаете, че да се чувствате изгубен, тъжен, гневен, наранен, уплашен, както и желанието да заплачете, е естествена част от този лечебен процес.

Човешките същества се съвземат от загубата на близък на три отчетливо разграничени, но взаимопроникващи се фази. Първата е шок (отказ да се приеме); втората — гняв или депресия; третата — разбиране или приемане.

Независимо каква е загубата — от неосъществен телефонен разговор до смърт на любим човек — тялото минава през същите три фази на възстановяване. Единствената разлика е във времето, което е нужно за преминаване през всяка фаза, и в интензивността на чувствата във всеки момент.

Първият етап е шок (отказ). Когато за първи път чуем за загуба, първата ни реакция обикновено е „О, не!" Не можем да повярваме на това, което се е случило. Онемяваме. Тази способност да отхвърлим случилото се и да онемеем е благодатна. Много е трудно да се поемат изведнъж катастрофални загуби. Бе споменато, че причината някои хора да се разболеят от бавноразвиваща се, но злокобна болест е свързана с техния собствен начин на умиране, тъй като на такива хора им трябва много време да кажат „сбогом", а те искат да го направят както трябва.

Следващият етап — гневът или депресията, е етапът, който обикновено се асоциира със загубата. Ние роптаем срещу ситуации, хора, неща и лоша съдба, „причинили" загубата (гняв). Плачем. Тъжни сме. Боли ни. Не искаме да живеем (депресия).

Едно от най-трудните неща за приемане е гневът, изпитан към умиращия (дори и към самия себе си). „Защо ме напускаш?!" — пита един вътрешен глас, който иска да знае. Трудно е, защото не сме свикнали да държим някого отговорен за собствената му смърт, освен ако не е ясно доказано самоубийство. Дори хората, които умират от рак на белите дробове, след като са пушили в течение на тридесет години по два пакета цигари на ден, също не се смятат виновни за смъртта си.

Ние не искаме да кажем, че трябва някой да се вини — обвиняването впрочем е безполезно. Но трябва да знаем, че да се ядосваме на някого, за това, че умира, или на себе си за собствената си смърт, е напълно нормално. Това е един естествен етап от възстановяването, през който човек трябва да мине. Да мине, а не да остане в него — в това е смисълът.

И накрая стигаме до разбирането и приемането. Приемаме това, което е. А това, което е, е и независимо дали се чувстваме нещастни или не, нещата не се променят. Дори да се чувстваме нещастни — нищо не можем да направим. Ако не се чувстваме — също. Започваме да разбираме, че нашата мъка няма да промени това, което е станало; само ние се измъчваме. А какъв е смисълът?

Ние включваме тези размисли за скръбта в раздела "Акцентирайте върху положителното", защото тя е положителна човешка черта. Тя ни позволява по-лесно да се приспособим към промяната. Да изпитваш болка и гняв при загуба, не е нещо лошо. Това е естествена човешка реакция. Лошото е, когато се отхвърля процесът на лекуването, който всъщност е дар.

Приемете процеса. Приемете онемяването, болката, гнева, тъгата, сълзите и най-накрая — приемете това, че сте го приели. Може да е трудно. Възможно е хората да очакват от вас да скърбите по-дълго, отколкото вие смятате за необходимо, или на тях може да им се иска по-бързо да приключите с жалеенето. Често хората черпят утеха от своята неутешимост. „Хайде, хайде" — казват те — „Всичко е наред", когато всъщност нищо не е наред.

Скръбта си има време.

Ако се отрича очевидното, а именно, че от болката боли, това само забавя процеса. Отделете необходимото за скръбта ви време, за да можете добре да се сбогувате. В момента, в който истински разберете и приемете собствената си смърт (не само чрез разума си), ще получите способността да разбирате и приемате и целия процес на живота.

5.0, 1 гласа
прегледи 8812

Препоръчани продукти

loading...

Коментари за Научете се да скърбите

  1. 1.

    "Дори хората, които умират от рак на белите дробове, след като са пушили в течение на тридесет години по два пакета цигари на ден, също не се смятат виновни за смъртта си." - Първо, никой не може да се чувства виновен за смъртта си, след като е починал, понеже вече е мъртъв. Второ - това изречение е подигравка с болните от рак на белия дроб, както и с техните близки.

  2. 2.

    Човек по-скоро вини себе си когато почине някой негов близък!

  3. 3.

    Всичко минава, но не се забравя.

Подобни статии

Подменяйте лошите мисли

Подменяйте лошите мисли

Съвсем хладнокръвното анализиране на лошите мисли може да се окаже прекалено за някои хора. Естество...