Назад  |   Начало  »  Духовно развитие  »  Силата на мисълта  »  Насочете се към положите...  »  Готовността за промяна

Готовността за промяна

Готовността за промяна

„Вселената е промяна; животът ни е такъв, какъвто го виждаме в мислите си." Не ви ли звучи това като някаква радикална съвременна мисъл? Но тази мисъл не е била нова дори когато Марк Аврелий Антоний (121—180 г. сл. Хр.) я е произнесъл.

Превъзмогването на лошите мисли може да изисква основни промени—не само умствени, но и емоционални, и физически — промени в това, което обикновено наричаме начин на живот. Може да се наложи да смените работата си, адреса си, сградата, в която живеете, приятелите, дрехите, навиците — всякакъв род неща. Както се казва в Корана (13:11): „Бог не променя това, което е в един народ, докато хората не променят себе си."

Ако искате да се подобри състоянието ви, проявете готовност за промяна, бъдете склонни към промяна. Приветствайте положителните промени в живота си. Запомнете, че: "В живота няма нищо така неизменно, както промяната." (Около 500 г. пр. Хр. Хераклит е казал: „Всичко тече, всичко се изменя.")

Ако все вървите в коловоз, ако сте свикнали да понасяте нетърпими ситуации, промяната може да не се окаже особено желана и лека. Нужен е кураж, за да погледнете честно живота си, да откриете това, което не върви, и тогава да го промените. Марк Твен ни напомня, че „Смелостта е овладяване на страха, а не липса на страх."

Ако се сблъскате с опасна за живота ви болест, откровено казано, изборът за вас е малък. (Приемаме, че сте решили да продължите да живеете.)

Това, на което сега имате право в живота си, е резултат от това, което сте мислили, чувствали и вършили до този момент. Ако желаете нещата да бъдат други, да бъдат по-добри, ще трябва да промените начина си на мислене, чувстване и действие.

Всичко е толкова просто. Просто, но не е непременно лесно. Макар и не лесно, но необходимо. Както Анаис Нен отбелязва в дневника си: „Животът се свива или разширява пропорционално на смелостта на дадения човек."

Огледайте добре и честно всичко във вашия живот. Решете кои неща, ситуации и хора ви навяват неприятни мисли. Освободете се от тях. Да, ето например този. Този, за когото сте си мислили: „Само ако можех да се отърва от него, но не смея."

Този път трябва да посмеете. Изхвърлете го или го напуснете, с други думи — променете се.

He сте длъжни да правите нещо

Каквото и да вършите, вършете го, защото вие сте си го избрали, а не от някакво заблуждаващо чувство за дълг, по задължение или от необходимост. Понякога хората трябва да стигнат до ръба, за да разберат, че животът принадлежи на тях самите, а не на изискванията и желанията на другите. Ако сте сериозно болни, вие сте на този ръб. Щом разберете, че това е вашият собствен живот, вие по-лесно ще можете да направите няколко стъпки, за да се отдалечите от него.

Опитайте се да изречете на висок глас: "He се налага да правя нищо по задължение." Кажете го няколко пъти. Почувствахте ли облекчение, освобождаване, разтоварване?

Към тази фраза можете да добавите: "Мога да правя това, което сам си избера."

От тези две фрази се получава едно хубаво (и може би необходимо) твърдение: „Не е нужно да върша нищо Ц задължение и мога да правя това, което искам."  Повтаряйте го често — независимо дали на глас или наум.

Избягвайте хора и ситуации, които ви притесняват

Избягвайте хората, ситуациите и преживяванията, които ви притесняват. Стойте настрани. Или си тръгнете. Или направете нещо друго.

Някои може да нарекат това проява на страхливост. Ние го наричаме интелигентност. Светът гъмжи от неща, хора, преживявания. Ние никога няма да изпитаме всичките, дори да живеем и по 10 000 години. Така че защо да не се свързваме само с тези, които по начало са ни приятни?

Да, има случаи, когато, да речем, ви се иска да бъдете с В, но за да можете да осъществите желанието си, ще трябва да общувате с А и Б. При такива случаи не преставайте да мислите за В. Непрекъснато си повтаряйте защо се въртите около А и Б. Казвайте си, че скоро ще бъдете с В и че В заслужава всичко това.

Ето някои примери за неща, които трябва да се избягват: гостувания, на които не искате да ходите, хора, които не искате да виждате, телевизионни предавания, които не искате да гледате (но си мислите, че трябва), филми, които всички са изгледали, но на вас не би харесват, и т. н.

Тази идея е съвсем противоположна на идеята: „Посрещай всичко лице в лице", която се проповядва в някои книги за автотренинг. В тези книги се твърди, че усъвършенстването става чрез превъзмогване.

Да, вярно е. Нещастието и превъзмогването са големи учители. Но и по естествен път нещастията, които ни сполетяват, са съвсем достатъчни. Не е необходимо да ги търсите. Те ще ви търсят и някои от тях ще се окажат неизбежни. В такива периоди човек трябва да се научи на примирение, търпение и въздържаност.

Ако изобщо можете да избегнете неприятното чувство, сторете го.

Избирайте внимателно обкръжението си

Бъдете с хора, които следват посоката, поета от вас. Ако познавате хора с положителна насоченост в живота си — или хора, които работят в такава посока — обграждането ви с тях би ви се отразило добре.

Обратно, ако сте в контакт с хора, които са пристрастени към лошите мисли и които отказват да признаят това, което правят всъщност, те могат да се окажат бреме, което ви тегли надолу. Те ще подхранват вашата негативност и ще критикуват всеки положителен ход, който предприемете.

Склонните към мрачни мисли могат да бъдат голямо предизвикателство. Но ако е възможно, избягвайте подобни предизвикателства.

Общувайте с хора, които аплодират всяка ваша добра мисъл, чувство или действие, стимулират ви, знаят как да похвалят доброто и красивото.

Както казахме вече дотук, не е необходимо да отделяте време за познати, с които не ви е приятно. Ако все пак решите да им отделите време, добре е да определите границите на разговора: „Не желая да дискутирам неприятни неща." Ако това не им харесва (а вероятно няма да им хареса), те са в правото си да отидат другаде и да прекарат времето си с хора, на които това им е приятно.

Ако край вас има хора, които смятат, че трябва да им обръщате внимание (обикновено това са роднини): а) опитайте се да сторите това по телефона и б) използвайте времето, прекарано с тях, да научите нещо за себе си. Наблюдението как другите се обезсилват и се самосаботират може да ви послужи като образец за това, как вие сами можете да се докарате дотам. Не е необходимо да се настройвате зле към тях.

Идеята, че е по-добре да отделяте време за компанията на хора, които повдигат духа ви, е вярна и се отнася и за книги, филми, телевизионни шоута, плочи — за всичко. Това не означава, че трябва да гледате по три пъти на ден мюзикъли като „The Sound of Music" c Джули Андрюс — просто бихме искали да наблегнем на факта, че някои източници на информация засилват схващането, че „животът е ужасен", докато други — обратното, навеждат ни на мисълта, че „животът е прекрасен".

С кои от тези източници ще се обкръжите зависи от вас. Но както вероятно сте отгатнали, ние Ви съветваме да изберете вторите.

Рейтинг: 5.0/5 на базата на 1 оценка
прегледи 8151

Препоръчани продукти

Коментари за Готовността за промяна

    Подобни статии

    Как ни влияят мислите

    Как ни влияят мислите

    Една обикновена мисъл. Няколко микромиливата енергия протичат през мозъка ви. На пръв поглед нещо съ...
    Лечение на лошите мисли

    Лечение на лошите мисли

    Това е интензивен курс за смъртта. Защо пък за смъртта? Искам да кажа, не би ли трябвало да се конце...